Przedsięwzięcie „Warto ich znać” – przybliżenie postaci wybitnych Polaków dla Polski Niepodległej.

Na lekcjach języka polskiego w klasach IV-VII uczniowie poznali biogramy polskich pisarzy i poetów oraz ich utwory.
Były to sylwetki autorów, którzy pomogli młodemu człowiekowi wejść w krąg kultury wysokiej. Choć nie brakło także nazwisk reprezentujących literaturę współczesną: Adam Mickiewicz, Ignacy Krasicki, Aleksander Fredro, Henryk Sienkiewicz, Stanisław Lem, Wisława Szymborska, Marcin Szczygielski, Dorota Terakowska.
Na lekcjach historii w klasach IV - VII uczniowie poznali wiele wybitnych postaci związanych z historią Polski. Byli to wielcy polscy królowie oraz osoby, które na zawsze zapisały się w kartach polskiej historii m.in. Józef Piłsudski, Tadeusz Kościuszko, Józef Poniatowski, Maria Skłodowska - Curie, Jan Zamoyski, Irena Sendlerowa, Witold Pilecki i Danuta Siedzikówna.
Podczas zajęć z wychowawcami uczniowie klas IV - VII poznali postacie wybitnych Polaków, dzięki którym między innymi Polska odzyskała niepodległość. Klasa IV i VII poznała postać Józefa Piłsudskiego, a klasa V i VI postać Tadeusza Kościuszki. Uczniowie obejrzeli prezentacje przedstawiające życiorysy tych wybitnych Polaków, a potem wykonywali ich portrety. Portrety te zawisły na gazetkach szkolnych.
Klasa III w ciągu roku szkolnego poznała wybitne postacie polskiej historii, nauki i kultury: W. Rutkiewicz, T. Kościuszkę, J. Matejkę; polskich noblistów: W. Szymborską, M. Skłodowską-Curie, H. Sienkiewicza, W. Reymonta, Cz. Miłosza, L. Wałęsę.

W ramach przedsięwzięcia „Warto ich znać” dzieci w przedszkolu poznają sylwetki znanych Polaków. Odbywa się to na zajęciach dydaktycznych lub podczas aktywności porannej, jako przygotowanie do zajęć głównych.
Dotychczas dzieci poznały życie i twórczość Chopina, Moniuszki, a także Kopernika i Piłsudskiego. Dzieci oglądały albumy poświęcone tym postaciom, słuchały muzyki skomponowanej przez Chopina i Moniuszkę, dowiedziały się, co odkrył Kopernik i jakie zasługi dla Polski i odzyskania przez nią niepodległości miał Józef Piłsudski.

Cykl zajęć dydaktycznych w przedszkolu poświęconych zapoznaniu dzieci z symbolami narodowymi
(flaga, hymn, godło, mapa Polski).

W ramach cyklu zajęć dydaktycznych „Majowe Święta” dzieci z obu grup przedszkolnych dowiedziały się, co to są symbole narodowe, jak wygląda polska flaga i godło. Zostały zapoznane z wyglądem mapy Polski. Potrafią wskazać na mapie granice naszego kraju, stolicę, większe miasta i rzeki. Potrafią również utożsamiać się z własnym regionem folklorystycznym – rozpoznają strój krakowianki i krakowiaka.

Akcja "Pocztówkowe przedszkole" - mapa miast Polski.

Nasze przedszkole w tym roku dołączyło do ogólnopolskiej akcji "Pocztówkowe Przedszkole". Polega ona na wysyłaniu kartek ze swojej miejscowości (lub najbliższej okolicy) z krótkim opisem pracy przedszkola, do dzieci z wybranych placówek z całej Polski. Otrzymaliśmy 30 pocztówek z różnych miejscowości z 16 województw. Nasze przedszkolaki zarówno z młodszej grupy przedszkolnej jak i z zerówki bardzo były zaanagażowane w tą akcję. Z wielką radością ozdabiały kartki dla swoich nowych kolegów. Za każdym razem gdy otrzymywaliśmy od innych przedszkoli pocztówki, słuchały uważnie treści listów i oglądały zdjęcia na kartach. Akcja ta w naszym przedszkolu trwała od października do końca stycznia, a jej zwieńczeniem było sporządzenie mapy z nadesłanymi pocztówkami z różnych regionów Polski. "Pocztówkowe Przedszkole" to nie tylko wymiana kart pocztowych między placówkami, a przede wszystkim edukacja regionalna dzieci w praktyce.

Nauka przedszkolaków hymnu państwowego.

W ramach przygotowań do obchodów majowych świąt dzieci z przedszkola nauczyły się śpiewać pierwszą zwrotkę i refren hymnu państwowego. Jednocześnie ćwiczyły przyjmowanie właściwej postawy podczas słuchania i śpiewu hymnu.
Dowiedziały się także, w jakich okolicznościach śpiewa się hymn państwowy.

Wykonanie narodowych kotylionów.

Na zajęciach dydaktycznych przedszkolaki wykonały narodowe kotyliony z papieru kolorowego, bibuły i biało-czerwonych wstążeczek. Kotyliony te zostały potem wykorzystane do dekoracji stroju galowego podczas wykonywania tańca poloneza.

Flaga biało – czerwona z dłoni z podpisami.

Uczniowie klas IV - VII wykonaki flagi biało - czerwone odbijając na papierze swoje dłonie uprzednio pomalowane farbą plakatową. Te wyjątkowe symbole narodowe zawisły na ścianie korytarza szkoły.

Na zajęciach plastyczno-technicznych w przedszkolu dzieci utrwalały znajomość barw narodowych poprzez wykonanie plakatu. Malowały dłonie dwoma kolorami i układały je we właściwej kolejności. Następnie odbijały na planszy, tworząc plakat w barwach naszego kraju.

Konkurs czytelniczy – „Legendy i bajki patriotyczne”.

W marcu w klasach I-III odbył się konkurs czytelniczy "Znam polskie legendy". Dzieci przeczytały takie utwory jak: " O Michale co poszedł z Napoleonem za Polskę się bić"; "O Macieju, co marzył o wstąpieniu do Szkoły Rycerskiej"; „O Piaście Kołodzieju”,
„O Popielu”, „O hejnale z wieży mariackiej”. Następnie odpowiadały na pytania sprawdzające znajomość treści legend.
W każdej z klas wyłoniono jednego zwycięzcę. W klasie I – Natalia Pacut , w klasie II - Wiktor Monica, w klasie III - Jakub Kołodziejczyk.

"Legendy Polski" - moja książeczka.

W ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” w naszym przedszkolu od kwietnia do końca maja była kontynuowana coroczna akcja czytania najmłodszym. W tym roku do przedszkolaków przychodzili nauczyciele ze szkoły podstawowej. Dobór lektur był nieprzypadkowy, ponieważ połączyliśmy tą akcję z tegorocznymi obchodami 100 - lecia Niepodległości. Dzieci poznawały legendy polskie, szczególnie te z bliskiej okolicy, a więc Krakowa i Tatr. Ale również poznały legendę dotyczącą naszego godła i powstania stolicy oraz historię spod Grunwaldu o dwóch mieczach. Szczególnie przypadły dzieciom do gustu legenda o poznańskich koziołkach i o toruńskich piernikach. Zapoznanie się z legendą, rozmowa o jej treści, wyjaśnienie trudnych słów – nie tylko to było zadaniem dzieci. Każda legenda została przez dziecko zilustrowana, a po zakończeniu akcji wszystkie dzieci utworzyły sobie własną książeczkę. Będzie ona nie tylko pamiątką z zajęć, ale być może inspiracją do tego , aby poznać nowe legendy z dziejów Polski.

Fraszki, rebusy, zagadki o Niepodległej.

Uczniowie z klasy IV i VII wymyślali i redagowali rebusy, zagadki i krzyżówki, w których hasłami były postacie i miejsca historyczne związane z Niepodległą. Doskonale bawili się, a przy okazji przypomnieli sobie znaczące fakty i postacie związane z historią Polski i odzyskaniem przez nią niepodległości.

Udział w „Festiwalu Piosenki Polskiej” organizowanym przez CKSiT w Kalwarii Zebrzydowskiej.

12 kwietnia w Centrum Kultury, Turystyki i Sportu w Kalwarii Zebrzydowskiej odbyły się przesłuchania piosenki polskojęzycznej w ramach Festiwalu Piosenki Polskiej. Naszą szkołę reprezentowała Jagoda Godowa z klasy III, która zajęła III miejsce w kategorii klas
I -III.
W kategorii wiekowej: Przedszkolaki i klasy ,,0” dzieci z naszego przedszkola zajęły czołowe miejsca: I miejsce: Oliwia Godawa,
II miejsce: Lena Grodecka, III miejsce: Milena Myśliwiec. Wyróżnieni zostali: Grzegorz Biernacki, Laura Sarapata, Lilla Opyrchał.

Konkurs recytatorski - Niepodległa.

24 kwietnia w klasach I-III został przeprowadzony konkurs recytatorski pod hasłem "100 lat Niepodległej". Dzieci biorące udział w konkursie zaprezentowały wiersze o Ojczyźnie. Zwycięzcą został najmłodszy uczestnik - uczeń klasy I Piotr Morek - , II miejsce zajęła Jagoda Godawa z kl. III, a III miejsce przypadło Amelii Pacut również z III klasy.

Nauka poloneza, historia tańca, prezentacja ogólnoszkolna.

Przedszkolaki i wszyscy uczniowie naszej szkoły dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez naszą Ojczyznę uczyli się poloneza - naszego tańca narodowego.
Przed nauką kroków uczniowie poznali historię tańca. Przedszkolaków i uczniów klas I - III przygotowywały wychowawczynie zaś klasy IV - VII były przygotowawane przez nauczyciela wychowania fizycznego pana Piotra Hodura.
Prezentacja ogólnoszkolna tańca odbyła się na boisku szkolnym dnia 27 kwietnia po akademi z okazji Święta 3 Maja.
Tak tańczyli nasi uczniowie.

Akademia upamiętniająca Święto Konstytucji 3 Maja.

27 kwietnia w naszej szkole odbyła się akademia z okazji 227 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Akademię przygotowała klasa V. Była to krótka lekcja historii przeplatana wierszami o ojczyźnie i pieśniami patriotycznymi. Na zakończenie akademii uczniowie klas I - III otrzymali nagrody i wyróżnienia w konkursie recytatorskim - "100 lat Niepodległej", a potem wszyscy zatańczyli poloneza na boisku szkolnym. Tańcem tym oddano hołd niepodległej.

Niepodległościowy Rajd Rodzinny szlakiem historycznym insurekcji kościuszkowskiej: Kopiec Kościuszki w Krakowie, Racławice.

Święto mamy , taty i dzieci uczciliśmy w tym roku „Rodzinnym Rajdem szlakiem Niepodległej”, który odbył się w sobotę 26.05.2018. Świętowaliśmy razem: uczniowie wraz z rodzinami i nauczyciele .
Sobotni ranek powitaliśmy na Kopcu Kościuszki w Krakowie. Kopiec wraz z otoczeniem - kaplicą św. Bronisławy i fortem - stanowi jeden z 11 nowych Pomników Historii ustanowionych w 1994 r. Kopiec Kościuszki to unikatowe miejsce na mapie Krakowa. Rozciąga się z niego widok na panoramę okolicy. My mogliśmy ją podziwiać, gdy wspólnie wspięliśmy się na jego szczyt. Patrzyliśmy na najbardziej charakterystyczne miejsca na starym mieście – Wawel, Bazylikę Mariacką, Sukiennice, Rynek Główny. Zwiedziliśmy wystawę poświęconą Tadeuszowi Kościuszce, twierdzę i wystawę figur woskowych. Dzieci zmęczone upałem chłodziły się owocowymi lodami, a rodzice wzmocnili się kawą.
W samo południe zawitaliśmy do Racławic, terenu historycznej Bitwy Racławickiej. To tu Tadeusz Kościuszko 4 kwietnia 1794 roku poprowadził żołnierzy do ataku i pokonał wojska rosyjskie. Na pamiątkę tego wydarzenia w 1934 roku usypano pamiątkowy kopiec Kościuszki, wysoki na 13,8 metra. Nim wspięliśmy się na niego, urządziliśmy wspólnie z rodzicami piknik w cieniu drzew i posililiśmy się drożdżówkami - słodkim prezentem od Rady Rodziców. Z Kopca roztacza się widok na pole pierwszej bitwy Powstania Kościuszkowskiego. Stoi tu także pomnik Bartosza Głowackiego, chłopskiego bohatera bitwy. Pomnik ma prawie 10 m wysokości. Został odsłonięty 22.05.1994 r. w dwusetną rocznicę Insurekcji Kościuszkowskiej.
Dzień ten, inny, niż wszystkie na pewno zostanie na długo w naszej pamięci.

Wycieczka do Warszawy – szlakiem Niepodległej.

Wczesnym rankiem 18 czerwca uczniowie naszej szkoły wybrali się na wycieczkę do Warszawy. Około południa dotarliśmy do stolicy. Pierwszym punktem była wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego. To miejsce nowoczesne, stworzone na wzór Holocaust Memorial Museum w Waszyngtonie i Muzeum Terroru w Budapeszcie. Twórcy chcieli przede wszystkim oddać klimat tamtego czasu, odtworzyć atmosferę powstańczej Warszawy, pokazać nie tylko militarne dzieje 63 dni walk, ale także życie codzienne ludności cywilnej. Wędrowaliśmy razem z przewodnikiem po wnętrzach muzeum, chłonęliśmy atmosferę tamtych chwalebnych, ale i tragicznych dni. Szliśmy wśród scenerii sprzed 70 lat, po granitowym bruku, wśród obrazów, światła i dźwięków niesamowicie wzmacniających wrażenia i doznania. Wjechaliśmy na drugi poziom windą, aby zapoznać się z przebiegiem sierpniowych walk i zobaczyć powstańcze opaski. Następnie wędrowaliśmy kanałem, aby wreszcie dostać się na pierwsze piętro, gdzie ukazano nam upadek Powstania i kolejne wydarzenia – powstanie i działalność PKWN, decyzje Wielkiej Trójki, kapitulację i exodus ludności Warszawy. Były to chwile niezapomniane.
Potem udaliśmy się nad Wisłę. Odetchnęliśmy nad brzegiem i ruszyliśmy w dalszą drogę... do metra. Kolejnym punktem dnia był Cmentarz Powązkowski zwany Starymi Powązkami. Zadumani i wyciszeni szliśmy cmentarnymi alejkami, patrząc na groby znanych, zasłużonych, a czasem i zapomnianych. Zaświeciliśmy symboliczne światełko przy pomniku ofiar, które tragicznie zginęły w katastrofie Tu-154 lecącym do Smoleńska.
Drugi dzień rozpoczął się wczesnym rankiem, który powitaliśmy w Łazienkach. Spacerowaliśmy w cieniu drzew, słuchaliśmy opowieści przewodnika o zespole pałacowo-parkowym założonym w XVIII wieku przez Stanisława Augusta Poniatowskiego. Stamtąd pojechaliśmy zwiedzić Sejm. Zaopiekował się nami jeden z pracowników Biura Komunikacji Społecznej Kancelarii Sejmu, który zaprezentował nam skrócony wykład dotyczący historii i współczesności polskiego parlamentaryzmu. Wykład był połączony ze zwiedzaniem wybranych budynków sejmowych i zajęciem miejsc na galerii Sali Posiedzeń Sejmu.
W końcu przyszedł czas na zwiedzanie Zamku Królewskiego. Cudownie było wędrować po pałacowych wnętrzach, oglądać wspaniałe przedmioty, które przetrwały niemal cudem wojenną zawieruchę i słuchać opowieści przewodników. Potem spacerowaliśmy po stołecznej Starówce.
Trzeci dzień powitaliśmy w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Oglądaliśmy pałacowe wnętrza, spacerowaliśmy po królewskich ogrodach i parku.

„Moja mała ojczyzna” – wycieczka do Kalwarii Zebrzydowskiej i Lanckorony – poznanie miejsc pamięci narodowej.

Każdemu człowiekowi słowo Ojczyzna kojarzy się z krajem, w którym urodził się on i jego „ojcowie”, którego z reguły jest obywatelem i z którym związany jest więzią narodową. A przecież ojczyzną można nazwać także teren znacznie mniejszy obszarowo, zamykający się w rejonie wsi, miasta czy gminy.
W ramach obchodów 100 lat Niepodległości przedszkolaki z naszej szkoły poznawały miejsca związane z historycznymi wydarzeniami w najbliższej okolicy – w naszej małej Ojczyźnie. 8 czerwca 2018 roku odbyła się wycieczka do Kalwarii Zebrzydowskiej i Lanckorony, w której brały udział przedszkolaki z obu grup. Najpierw udaliśmy się do klasztoru oo. Bernardynów, gdzie wychowawczyni młodszej grupy, pani Kasia, która jednocześnie jest tam przewodnikiem grup pielgrzymkowych, oprowadziła dzieci po niedostępnych dla zwykłego turysty zakamarkach klasztoru. Dzieci obejrzały najstarszą kopię obrazu Matki Boskiej Kalwaryjskiej, Jej pierwszą sukienkę. Zajrzały do pokoju, w którym odpoczywał podczas swojej pielgrzymki do tego miejsca Św. Jan Paweł II, polski papież. Szczególną uwagę dzieci wzbudziły biało- czerwone flagi na murze klasztoru i tablica, która tam jest wmurowana, a upamiętniająca polskich żołnierzy poległych w czasie II wojny światowej w Katyniu, Starobielsku i Ostaszkowie. Następnie udaliśmy się do pobliskiej Lanckorony. Tam po trudach wspinaczki pod stromą górę w upalne południe, naszym oczom ukazały się ruiny zamku. Niestety, nie udało się nam znaleźć skarbu, ale dzieci odkryły kolejną tablicę pamięci. Dowiedziały się z niej, że najbardziej znana karta w dziejach zamku w Lanckoronie przypada na okres konfederacji barskiej. W 1768 roku zamek został zajęty przez konfederatów pod wodzą Maurycego Beniowskiego i stał się jednym z ich najważniejszych punktów wypadowych w Małopolsce. W listopadzie 1769 roku przywódca konfederatów, Kazimierz Pułaski, stoczył w rejonie zamku zwycięską potyczkę z wojskami rosyjskimi. Na początku 1771 roku francuski inżynier, pułkownik de la Serre rozpoczął wokół zamku zespół fortyfikacji bastionowych. 20 lutego 1771 roku doszło do nieudanej próby zdobycia zamku przez korpus rosyjski pod wodzą Aleksandra Suworowa, który poniósł ciężkie straty i musiał się wycofać (starcie zwane obroną Lanckorony). 21 maja 1771 roku pod murami zamku rozegrała się bitwa pod Lanckoroną, zakończona porażką konfederatów, jednak zamek nie został zdobyty przez wojska rosyjskie.
Po dłuższym odpoczynku w ruinach zamku i pobliskim lesie, wróciliśmy na lanckoroński rynek i udaliśmy się w podróż powrotną do domu.

Niepodległościowy Rajd Rodzinny szlakiem historycznym konfederacji barskiej: Lanckorona, Palcza, Budzów.

Rajd odbędzie się w kwietniu 2019 roku.

Album postaci historyczno – literackich związanych z odzyskaniem niepodległości jako finał przedsięwzięcia „Warto ich znać”.

Uczniowie klas I - VIII podczas zajęć z wychowawcą klasy wykonywali albumy najbardziej zasłużonych postaci związanych z odzyskaniem niepodległości. Wykonując albumy uczniowie poznali życiorysy i zasługi między innymi: Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego, Ignacego Daszyńskiego, Wojciecha Korfantego, Wincentego Witosa, Ignacego Jana Paderewskiego, Józefa Hallera, Ignacego Mościckiego, Tadeusza Kościuszki.

„Kartka urodzinowa dla Polski”.

Dla uczczenia setnej rocznicy niepodległości w listopadzie uczniowie wszystkich klas wykonali kartki urodzinowe dla naszej ojczyzny:
Klasa VIII

Klasa VII

Klasa VI

Klasa V

Klasa IV

Klasa III

Klasa II

Klasa I

Przegląd pieśni patriotycznej i akademia upamiętniająca Święto Odzyskania Niepodległości.